
 
 

What is the Influence of Chinese Media in West Africa? 

By Emeka Umejei, Emeka Umejei is a lecturer at the University of Ghana’s Department of 

Communication Studies. 

 

Introduction 

The “going out” campaign of the Chinese media was launched in response to the Western 

media’s framing of events leading up to the 2008 Beijing Olympic Games. The perceived 

“anti-Chinese” coverage of these events in the Western media came to a head on April 9, 

2008, when the host of CNN’S Situation Room, Jack Cafferty, described Chinese products as 

“junk” and remarked that Chinese people were “basically the same bunch of goons and thugs 

they’ve been for the last fifty years.”1 This attracted strong condemnation from the Chinese 

government and CNN was compelled to issue a public apology.2 China’s increasing bilateral 

trade with Africa also provides an important background to China’s media expansion as it has 

been accompanied by waves of perceived “misinformation” that China was giving aid to only 

resource-rich countries in Africa.3 Hence, the Chinese government was eager to balance 

international media coverage of China’s engagement within Africa.4 The objective to tell a 

different story of China-Africa relations received support from former Premier Wen Jiabao, 

                                                 
1 Jim Yardley, “China Demands CNN Apologize for Commentary,” New York Times, April 16, 2008, 
http://www.nytimes.com/2008/04/16/world/asia/16cnn.html.  
2 “CNN Apologizes After Commentator Calls China a ‘Bunch of Goons and Thugs’,” Associated Press, April 
16, 2008, http://www.foxnews.com/story/cnn-apologizes-after-commentator-calls-china-a-bunch-of-goons-
and-thugs.  
3 Deborah Brautigam, The Dragon’s Gift: The Real Story of China in Africa, (Oxford: Oxford University Press, 
2010), 3. 
4 Li Anshan, “Neither Devil Nor Angel: The Role of the Media in Sino-African Relations,” Pambazuka, May 16, 
2012, http://www.pambazuka.org/security-icts/neither-devil-nor-angel-role-media-sino-african-relations. 



who urged China to extend its cultural engagement with other countries. Wen emphasized 

Chinese media outlets going international would receive funding to enable them “present a 

true picture of China to the World.” 5 It is estimated that China spends about $10 billion 

annually on its media internationalization project.6  

Consequently, in 2006, the Africa regional editorial office of Xinhua News Agency relocated 

from Paris, France, to Nairobi, Kenya, and commenced mobile news delivery in 2010. These 

developments were followed in 2011 by the establishment of China Central Television 

(CCTV), now renamed China Global Television Network (CGTN), in Nairobi, Kenya, the 

first and largest bureau of CGTN outside China and the launch of the African edition of 

Xinhuanet, an online service of the Xinhua News Agency (XNA) in 2012. 

The expansion of Chinese media into Africa has often been conceived as a challenge to the 

dominant Western media establishment in Africa. CGTN’s African bureau was the first full-

grown bureau of CCTV established outside China. The bureau broadcasts a one-hour bulletin 

from 13:00 to 14:00 GMT and another from 21:00 to 22:00 GMT (this time may have 

changed). Before the entry of CGTN, there was hardly any global media corporation 

providing two hours of broadcast time exclusively on coverage of African issues on the 

continent. It could also be argued that there was hardly any global media corporation that had 

specific broadcasting content solely dedicated to Africa, and the arrival of CGTN changed the 

whole dynamics of global media attention to the continent. While this is considered a positive 

development, it also set off a competition between China’s state-led media and the Western 

media organizations for the African audience. This is evident in the launch of several African-

focused broadcasting programs by some Western media corporations. For instance, the 

BBC’s Focus on Africa commenced on June 18, 2012, while CNN’s Inside Africa started in 

                                                 
5 Yu-Shan Wu, “The Rise of China’s State-Led Media Dynasty in Africa,” South African Institute of 
International Affairs, June 2012, http://www.files.ethz.ch/isn/146130/saia_sop_%20117_wu_20120618.pdf.  
6 “China is Spending Billions to Make the World Love It,” Economist, March 25, 2017, 
http://www.economist.com/china/2017/03/23/china-is-spending-billions-to-make-the-world-love-it.  



2014. All this was after CGTN Africa started on January 11, 2012. While CGTN Africa 

offers daily two-hour broadcasts, CNN Africa and the BBC Africa offer only thirty minutes 

each.7 

Scholars have examined China’s media expansion in Africa through two broad categories: 

audience and journalistic studies. The audience studies focus largely on audience perception 

and influence of Chinese media in Africa, while the journalistic ones investigate journalistic 

practices in Chinese media.8 While prior scholarship has focused on audience perception of 

Chinese media in Southern and Eastern African contexts, there is limited academic scholarship 

on audience perception and influence of Chinese media in West Africa. This study fills this gap 

in the academic literature on Chinese media expansion in Africa through an analysis of 

journalists as well as policymakers’ perception of Chinese media sources in Ghana and Nigeria.  

Media on the Belt and Road  

China launched its twenty-first century Maritime Silk Road initiative, also known as the Belt 

and Road Initiative (BRI), in 2013 focusing on connectivity and cooperation between China 

                                                 
7 The information in this section has been previously published in the author’s book, Chinese Media in Africa: 
Perception, Performance and Paradox (Rowman and Littlefield: Maryland, 2020). 
8 For audience studies, see, for instance: Herman Wasserman, “China’s “Soft Power” and on Editorial Agendas 
in South Africa,” Paper Presented at the China and Africa Media, Communications and Public Diplomacy 
International Conference, Beijing, China, 2014, http://www.cmi.no/file/2909-.pdf; Dani Madrid-Morales and 
Herman Wasserman, “Chinese Media Engagement in South Africa: What is Its Impact on Local Journalism?,” 
Journalism Studies, 19, 9 (2018): 1218–1235; Abdirizak Garo Guyo and Hong Yu, “How Is the Performance of 
Chinese News Media in Kenya? An Analysis of Perceived Audience Reception and Motivation,” New Media and 
Mass Communications, 79 (2019): 54–67; and Herman Wasserman and Dani Madrid-Morales, “How Influential 
Are Chinese Media in Africa? An Audience Analysis in Kenya and South Africa,” International Journal of 
Communications, 12 (2018): 2212–2231. For journalistic studies, see, for instance: Iginio Gagliardone, “China as 
Persuader: CCTV Africa’s First Steps in the African Media Space,” Equid Novi: African Journalism Studies, 34, 3 
(2013): 25–40; Vivien Marsh, “Mixed Messages, Partial Pictures? Discourses Under Construction in CCTV’s 
Africa Live Compared With the BBC,” Chinese Journal of Communication, 9, 1 (2016): 56–70; Melissa Lefkowitz, 
“Chinese Media, Kenya Lives: An Ethnographic Inquiry into CCTV Africa’s Head Offices,” China Africa 
Research Initiative, (2017), 
http://static1.squarespace.com/static/5652847de4b033f56d2bdc29/t/5890c864ebbd1a33c539387d/1485883
493360/kenya+v4.pdf; Emeka Umejei, Chinese Media in Africa: Perception, Performance, and Paradox, (Rowman 
and Littlefield: Maryland, 2020); Mwaona Nyirongo, “From Watchdog to Lapdog: Political Influence of China 
on News Reporting in Malawi,” Afrika Focus, 33, 2 (2020): 27–48. 



and countries along the maritime Silk Road. The initiative has been described as China’s most 

ambitious push for a dominant role in global geopolitics and trade. There are five components 

underlying the BRI: policy coordination, facilities connectivity, unimpeded trade, financial 

integration, and people-to-people bonds.9 “Policy coordination” is aimed at encouraging 

countries to collaborate and cooperate with one another to achieve projects. “Facilities 

connectivity” is concerned with building facilities to engender connectivity among countries 

on the Belt and Road. This also involves the construction of massive infrastructure projects 

such as ports, highways, and railways, and the deployment of fiber-optic lines among countries 

along the BRI. “Unimpeded trade” focuses on China’s attempt at encouraging trade and 

investment and enhancing economic integration among countries along the Belt and Road. 

“Financial integration” seeks to encourage monetary and financial integration and currency 

exchange among countries along the Belt and Road, while “people-to-people bonds” seeks to 

enhance cultural exchanges, friendly interaction, and deeper cultural understanding to build 

international cooperation.10 These focal points are geared towards achieving three 

fundamental objectives: to explore drivers of global growth in the post–Great Recession era, 

to rebalance globalization, and to create new models for regional cooperation in the twenty-

first century.11 With connectivity as its central objective, the COVID-19 pandemic has resulted 

in the ramping of other components of the BRI such as the Digital Silk Road (DSR) and the 

Health Silk Road (HSR).12 DSR is a digital component of the BRI through which China seeks 

to expand its digital footprint in Africa and countries along the BRI, while the HSR is focused 

on providing medical assistance to countries along the BRI. This has manifested in the forms 

                                                 
9 Zhai Kun, “Five-Connectivity measures BRI impact,” China Watch, January 24, 2019, 
http://www.chinawatch.cn/a/201901/24/WS5c493294a310df3a7f3711b9.html. 
10 “The Belt and Road Initiative,” Lehman Brown, http://www.lehmanbrown.com/insights-newsletter/belt-road-
initiative/. 
11 Wang Yiwei, “China’s Belt and Road Vision Comes Down to Connectivity,” GlobalAsia, 12, 2 (2017), 
http://www.globalasia.org/v12no2/debate/chinas-belt-and-road-vision-comes-down-to-connectivity_wang-
yiwei.  
12 Lee Dong Gyu, “The Belt and Road Iniative After COVID: The Rise of Health and Digital Silk Roads,” Asan 
Institute for Policy Studies, March 15, 2021, http://en.asaninst.org/contents/the-belt-and-road-initiative-after-
covid-the-rise-of-health-and-digital-silk-roads/.  



of China’s “vaccine diplomacy” and “mask diplomacy” platforms that have enabled it to 

provide vaccine assistance to fifty-three countries.13  

Media efforts fall under the “people-to-people bonds” and include China’s state-led media 

organizations and the Belt and Road News Network (BRNN). The major focus of China’s 

state-led media is to influence the global narrative of China’s Belt and Road initiatives and 

provide a positive framing of its activities across the world.14 For its part, the BRNN emerged 

from President Xi Jinping’s address at the first Belt and Road Forum for International 

Cooperation in 2017, where he announced the development of new people-to-people 

exchange platforms such as a Belt and Road news alliance and a music education alliance. The 

BRNN facilitates its members to tell the stories about the BRI in a way that “shapes healthy 

public opinion and helps the BRI yield more substantial results for people living in countries 

along the Belt and Road.”15 It comprises 208 media organizations from 98 countries. While 

there are many media organizations from Africa that are part of the BRNN, seven are on the 

forty-member media council.  

China in West Africa  

China in West Africa shares certain similarities with China-Africa relations. The engagement 

is tilted in favor of resource-rich countries in the region, even though China also engages with 

countries that are not endowed with natural resources. China’s incursion into Africa has always 

been framed through the Manichean lens of predator or partner, suggesting that China is on 

the one hand a partner while on the other it could be a predator. However, the role that China 

plays in a particular country is informed by the internal regulatory framework in such 

                                                 
13 Ibid. 
14 Anna Fifield, “China is Waging a Global Propaganda War to Silence Critics Abroad, Report Warns,” 
Washington Post, January 15, 2020, http://www.washingtonpost.com/world/asia_pacific/china-is-waging-an-
aggressive-propaganda-campaign-to-distort-media-landscape-report-warns/2020/01/15/30fd4d58-374a-11ea-
a1ff-c48c1d59a4a1_story.html.  
15 Belt and Road News network, “A Brief Introduction to the Belt and Road News Network,” BRNN, April 11, 
2019,  http://en.brnn.com/n3/2019/0411/c414872-9565686.html. 



countries. Unfortunately, most African countries do not have a clear-cut China policy and even 

the African Union (AU) does not seem to have one. Hence, the majority of the countries on the 

continent engage with China in an on-demand basis, meaning that Chinese assistance is sought 

when there is a demand to meet local infrastructural requirements or when countries need 

loans for local development projects. This approach is also the same for much of the West 

African sub-region. Hence, the Economic Community of West African States (ECOWAS) 

does not have a China policy and individual countries interface with China as they deem fit. 

This haphazard approach to engagement with China in much of Africa differs significantly 

from the West, where the EU and many other regional blocs have a coherent China policy.  

Chinese Media in Africa 

In West Africa, China broadcasts directly into much of the sub-region through satellite. For 

instance, CGTN Africa reaches several homes through the DSTv Africa and StarTimes.16 In 

Nigeria, for instance, there is a memorandum of understanding (MOU) on information 

exchange between Xinhua and the News Agency of Nigeria; Xinhua also has an information 

exchange partnership with the Ghana news agency signed under the Belt and Road Economic 

Information Partnership.17 In 2019, Xinhua signed a media content exchange and partnership 

agreement with Africa China Press and Research Centre based in Lagos, Nigeria. China 

Radio International reaches Ghana through shortwaves while CGTN and CNC form part of 

packages offered by Cable Gold, a Chinese enterprise in Ghana.18  

                                                 
16 DSTv is a direct broadcast satellite service owned by MultiChoice Group of South Africa, while StarTimes is a 
Chinese multimedia group with operation in thirty African countries. 
17 “China, Nigeria Sign MoU on Information Exchange,” Xinhua, August 12, 2017, 
http://www.globaltimes.cn/content/1060964.shtml; “Chinese Embassy Equips Ghana News Agency to Deliver 
Effectively, Ghana News Agency, November 9, 2018, 
http://www.ghanaweb.com/GhanaHomePage/business/Chinese-Embassy-equips-Ghana-News-Agency-to-
deliver-effectively-699481. 
18 Ikenna Emewu, “China News Agency, Xinhua, Signs MoU With Africa China Press,” Africa China Press 
Center, March 29, 2018, http://africachinapresscentre.org/2018/03/29/china-news-agency-xinhua-signs-mou-
africa-china-press/. 



On the other hand, China provides communication infrastructure and technical support to 

many of the countries in the West Africa sub-region. In 2005, China donated audio-visual 

equipment and a building to the National Radio of Guinea; in 2008, the Liberia Broadcasting 

System received technical support and a grant of $4 million to improve FM radio expansion; 

and, in 2011, the Sierra Leone Broadcasting Cooperation was the recipient of donated media 

materials.19 China’s donation to the broadcasting industry in West Africa is framed as an 

instrument of foreign policy with the view to engendering bilateral cooperation and win-win 

engagements. 

However, there are fears that Chinese media expansion into Africa may impede freedom of 

expression and engender limited professional autonomy for journalists in the sub-region.20 

This accounts for why Chinese media’s increasing presence on the continent has continued to 

elicit widespread anxiety both within the industry and academia. While some express concern 

over the authoritarian model of the Chinese media, some others think it may impinge on the 

freedom of expression and indirectly impact the continent’s fragile democratic space. 

Additionally, Chinese media subscribe to a model of journalism that emphasizes “positive 

reporting” over the Western model of watchdog journalism that seeks to hold leadership to 

account. The “positive reporting” model of journalism entails collaboration between the 

media and government which runs counter to democratic ideals, because when leaders are not 

criticized they are more likely to turn autocratic and become dictators. Hence, there are 

concerns that Chinese media will replicate this model of journalism in the sub-region and 

empower political leaders to become dismissive of critical journalism and celebrate adulatory 

journalism. If this happens, democratic governance will take a nosedive and authoritarian 

regimes may become entrenched in the sub-region.  

                                                 
19 Ministry of Foreign Affairs of the People’s Republic of China, “Ambassador Kuang Weilin Donates 
Equipment to Sierra Leone Broadcasting Cooperation,” fmprc, November 23, 2011, 
https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/wjb_663304/zwjg_665342/zwbd_665378/t880130.shtml  
20 Mohamad Keita, “Africa’s Free Press Problem,” New York Times, April 15, 2012, 
http://www.nytimes.com/2012/04/16/opinion/africas-free-press-problem.html. 



Literature Review 

While China has transformed the global media ecology in Africa, the perception and influence 

of Chinese media on African audiences has remained, at best, modest. Abdirizak Garo Guyo 

and Hong Yu pointed out that “despite the increasing presence in the continent, Chinese media 

are yet to decisively convince their audiences in terms of their independence and their level of 

trustworthiness because a majority of the respondents perceived their contents as being biased, 

and government propaganda.”21 Their finding resonates with the findings of Herman 

Wasserman and Dani Madrid-Morales that China’s media appendage to the Chinese 

Communist Party (CCP) discredits it in the eyes of African audiences.22 Wasserman argues 

that “China’s state control of the media and bias towards official views discredit it in the eyes 

of South African journalists.”23 Also, Madrid-Morales and Wasserman emphasize that the 

impact of Chinese media on South African media is limited because both media systems are 

“opposed.” While “data suggests a slow incorporation of certain Chinese media sources, 

mainly Xinhua, into the toolkit of some journalists, there is still widespread skepticism.”24 In 

another study of the influence of Chinese media on students in Kenya and South Africa, 

Wasserman and Madrid-Morales reached the same conclusion that attitudes towards Chinese 

media are prominently negative.25  

On the other hand, studies examining journalistic practices in Chinese media in Africa have 

focused on the professional autonomy of African journalists working in Chinese media, the 

impact of “positive reporting” on journalistic practices in Chinese media and sociological 

factors underpinning work in CGTN. This author’s own study of journalistic practices in 

                                                 
21 Guyo and Yu, “How Is the Performance of Chinese News Media in Kenya? An Analysis of Perceived 
Audience Reception and Motivation,” 64. 
22 Wasserman, “China’s “Soft Power” and on Editorial Agendas in South Africa;” Wasserman and Madrid-
Morales, “How Influential Are Chinese Media in Africa? An Audience Analysis in Kenya and South Africa.” 
23 Wasserman, “China’s “Soft Power” and on Editorial Agendas in South Africa,” 14. 
24 Madrid-Morales and Wasserman, “Chinese Media Engagement in South Africa: What is Its Impact on Local 
Journalism?,” 1229. 
25 Wasserman and Madrid-Morales, “How Influential Are Chinese Media in Africa? An Audience Analysis in 
Kenya and South Africa.” 2226. 



Chinese media suggests there are an African and a Chinese level of gatekeeping and journalistic 

agency in Chinese media organizations in Africa. Stories touching on arts, culture, and tourism 

are left to African editors located in Nairobi, while those touching on Chinese economic and 

political interests in Africa are filtered by Chinese officials in Beijing.26 For his part, Iginio 

Gagliardone’s findings indicate that the positive reporting paradigm being promoted by 

Chinese media in Africa has the potential to influence journalistic practices of African 

journalists working in CGTN, while Melissa Lefkowitz found that cultural differences between 

Chinese and African journalists proved an “initial hurdle” to overcome in CGTN.27  

However, the majority of studies examining audience perception of Chinese media expansion 

in Africa has been limited to southern and eastern African contexts. This study provides a West 

African perspective on audience perception and influence of Chinese media sources through 

an analysis of qualitative interviews with journalists and policymakers in Ghana and Nigeria. 

The study is informed by the following research questions: 

RQ1: How do journalists and policymakers in Ghana and Nigeria perceive Chinese 

media sources?  

RQ2: To what extent do Ghanaian and Nigerian journalists, as well as policymakers, 

use Chinese media sources in their work?  

RQ3: What is the level of trust in Chinese and western media sources among Ghanaian 

and Nigerian journalists and policymakers? 

Methodology 

                                                 
26 Umejei, Chinese Media in Africa: Perception, Performance, and Paradox, (Rowman and Littlefield: Maryland, 
2020), 44 
27 Gagliardone, “China as Persuader: CCTV Africa’s First Steps in the African Media Space;” Lefkowitz, 
“Chinese Media, Kenya Lives: An Ethnographic Inquiry into CCTV Africa’s Head Offices,” 10. 



The purpose of this study is to analyze the reception and influence of Chinese media sources 

among journalists and policymakers in Ghana and Nigeria. The fifty-three journalists and 

policymakers selected for this study were interviewed over four years.  

Interview Design 

The study employed a semi-structured interview with fifty-three journalists in Johannesburg,  

Accra, Lagos, and Abuja. The journalists were interviewed at different fora over a period of 

four years beginning from 2016 at the Wits Power Investigative workshop in Johannesburg. 

Another interview was conducted in Accra at the Fisheries Communications Workshop for 

African Journalists in March 2016, another during fieldwork in Accra in 2018; and subsequent 

fieldworks in Nigeria in 2019 and 2020. The interview guide comprises ten questions relating 

to the reception and use of Chinese media sources by journalists as well policymakers in Ghana 

and Nigeria. The following were some questions journalists were asked: 

 Do you use Chinese media sources in the course of your work? 

 What is your perception of Chinese media sources? 

 When you have the same event covered by Chinese and Western media, which one are 

you likely to trust? 

 Do you think Chinese media is propaganda or development journalism? 

Analysis Design  

The respondents were interviewed individually at workshops in Accra and Johannesburg, 

while some others were interviewed at an agreed venue in Lagos and Abuja. The interview 

varied between twenty minutes and thirty minutes and interviewees agreed to be anonymous. 

Among the fifty-three interviewees, thirteen were policymakers who had a role in private and 

government enterprises. Twelve were males and only one was female. The interviews were 



conducted via person-to-person sessions. The interviews were digitally recorded and 

transcribed and analyzed manually.  

 
Findings 
 
The perception of Chinese media varies between respondents in Ghana and Nigeria. While 

Nigerian respondents do not see any difference between Chinese and Western media sources 

because they are perceived to promote the interest of their countries over those of the sub-

region, Ghanaian respondents differ. One respondent, a Nigerian journalist, explained that 

the Chinese media practices “development journalism,” but Western media are attuned to 

promoting propaganda sponsored by their countries against Africa. The reason, he noted: 

there is more negative news about Africa in Western media than in Chinese media. Another 

Nigerian respondent said that she does not think that that Chinese media promotes 

propaganda in comparison with Western media. She noted that there are “some of the 

programs in the Western media that I could let my hairs down when watching them and there 

are others that all my hair stands because they are screaming propaganda, propaganda but I 

have not had that experience with CGTN Africa.” 

One Nigerian respondent explained that the difference between Western and Chinese media 

sources is that the “Western media promote an idea or agenda by focusing on a slant but 

Chinese media sources provide an alternative narrative of the same event.” For instance, he 

said he first saw what he described as “the failure of the United States and its allies in Syria in 

CGTN Africa, when it showed how Russian air strikes have significantly decimated ISIL.”  

On the other hand, a Ghanaian respondent said that she would prefer Western media sources 

because they are more credible. She noted that “I would honestly go for Western media 

sources because I am not so used to the Chinese sources and there are some of the Western 

sources that are well known and so, you know in journalism, sources do matter.” Another 

Ghanaian respondent added that it is a matter of proximity and appeal of Western media 



sources because it has become traditional with journalists in Ghana. One Ghanaian 

respondent explained that when it comes to sourcing information with international media, 

there are other sources to consider before seeking Chinese media sources. He explained that 

“I will first of all want to turn to BBC, CNBC Africa, Bloomberg, Reuters, and some other 

channels where you know that they are a good source that you can use.” The analysis of this 

segment suggests that Nigerian respondents and their Ghanaian counterparts have varied 

perceptions of Chinese and Western media sources. While Nigerian respondents argue that 

Chinese and Western media sources are not different in terms of propaganda because they 

both have their agenda, which is largely informed by national interests, Ghanaian 

respondents contend that Chinese media sources are less credible than Western media 

sources. The variations in both countries could be informed by the underpinnings of China-

Ghana and China-Nigeria relations. While China-Ghana relations have come under strain in 

recent times, China-Nigeria relations are considered buoyant. For instance, Ghana is the first 

country in Africa to arrest and deport over 4,500 illegal Chinese miners in 2013 and tension 

remains over Chinese nationals’ involvement in illegal gold mining activities in Ghana.28 

Despite recent misgivings about treatment meted to Nigerians living in Guangzhou over 

COVID-19, Nigerians remain positive over China’s influence.29 

However, respondents from both countries agreed that they have not consulted Chinese 

media sources in their work. This differs for journalists who have participated in any media 

training sponsored by the Chinese government. Respondents argue that Western media 

sources have built their credibility over time, while there is a general perception that Chinese 

media sources are influenced by the CCP. Respondents explained that even though Western 

media sources frame Africa in a bad light, it is better than China’s claim to providing positive 

                                                 
28 Afua Hirsch, “Ghana Deports Thousands in Crackdown on Illegal Chinese Goldminers,” Guardian, July 15, 
2013, http://www.theguardian.com/world/2013/jul/15/ghana-deports-chinese-goldminers.  
29 Edem Selormey, “Africans’ Perceptions About China: A Sneak Peek From Eighteen Countries,” 
Afrobarometer, September 3, 2020, http://afrobarometer.org/sites/default/files/africa-china_relations-
3sept20.pdf.  



reporting of events emanating from the African continent. One Ghanaian respondent 

emphasized that the “enemy you know is better than good old friend,” suggesting that 

Western media sources are established and have had long-term relationships with journalists 

and media organizations on the continent, unlike Chinese media sources that are appendages 

to the CCP. There is the perception among respondents that it is difficult to predict China’s 

intention in the African media space but that is not the case with Western media 

organizations that are openly focused on framing the ills on the African continent. For 

instance, one Ghanaian respondent emphasized that, “I don’t use Chinese media sources in 

my work because of my readings about China and its involvement in Africa.” Another 

Ghanaian respondent, a policymaker, explained that it would be difficult to trust Chinese 

media sources when there is no media freedom in China. He noted that “If you control what 

they see in your country, why should I trust what you project outside the country? It is not as 

if I only trust Western media sources but I trust particular country sources based on how 

much media freedom that they allow internally.” For their parts, Nigerian respondents do not 

consult Chinese media sources in their work because they have been attuned to Western 

media sources. One respondent explained that “I am more exposed to western media and they 

are easily accessible through the internet such as BBC, Reuters, and Voice of Africa.” 

The trust issue confronting Chinese media sources in Africa is largely informed by the 

authoritarian origin of Chinese media organizations. The audiences of West African 

journalists and policymakers, therefore, find it difficult to trust Chinese media organizations 

that are state-regulated to provide information that will enhance their work of freedom of 

information and political pluralism. This reinforces the findings of other studies that African 

audiences do not trust Chinese media sources because of their appendage to the Chinese 

government.30  

                                                 
30 See Madrid-Morales and Wasserman, “Chinese Media Engagement in South Africa: What is Its Impact on 
Local Journalism?;” Wasserman and Madrid-Morales, “How Influential Are Chinese Media in Africa? An 



Conclusion 
 
This study provided an audience analysis of Chinese media sources through an analysis of a 

semi-structured interview with journalists and policymakers in Ghana and Nigeria. The 

findings suggest that while Ghanaian journalists and policymakers have tended to push back 

against Chinese media organizations and have limited use of their media sources, which they 

describe as propaganda, their Nigerian counterparts hold a different view. While Nigerian 

respondents point out that Chinese media is propaganda, they argue that Western media is no 

different from Chinese media in that both have certain agendas that are driven by national 

interest. 

On the other hand, journalists and policymakers in Ghana and Nigeria agree that they have 

not consulted Chinese media sources in their work because of “trust” issues confronting 

Chinese media sources. Even though Xinhua has resorted to offering its content free-of-

charge to some media organizations in sub-Saharan Africa, it is yet to gain traction among 

media organizations on the continent.31 Also, respondents were unanimous that the “enemy 

you know is better than the good friend” because in their view Western media sources have 

been long established in Africa and are credible even though they may not cover the continent 

in a positive light in comparison with Chinese media sources. This indicates that media 

practitioners in the sub-region are familiar with the Western media way of framing events but 

are yet to get to grips with China’s intention in the African media space. The limited 

environment of media freedom in China is a counter to the rising prominence of Chinese 

media sources in Africa because it dampens whatever gain Chinese media sources might have 

made on the continent.32 

                                                 
Audience Analysis in Kenya and South Africa;” and Guyo and Yu, “How Is the Performance of Chinese News 
Media in Kenya? An Analysis of Perceived Audience Reception and Motivation.” 
31 See, for instance, Umejei, Chinese Media in Africa: Perception, Performance, and Paradox, (Rowman and 
Littlefield: Maryland, 2020), 64. 
32 See, for instance, Madrid-Morales and Wasserman, “Chinese Media Engagement in South Africa: What is Its 
Impact on Local Journalism?;” Wasserman and Madrid-Morales, “How Influential Are Chinese Media in Africa? 



However, the positive perception of Chinese media sources in Nigeria is a testament to the 

influence of infrastructural development facilitated on the platform of the BRI. For instance, 

at the completion of the Abuja-Kaduna railway by the China Civil Engineering Construction 

Corporation (CCECC) in 2016, an analysis by Pew Research Center suggested that 

Nigerians living near the project grew more positive toward China.33 China has completed 

additional rail line projects in Nigeria in recent times including the popular Lagos-Ibadan 

Standard Gauge Rail Line connecting Lagos, the economic hub of Nigeria, with Ibadan, a 

university town and the capital city of Oyo State in southwest Nigeria. The 156 kilometer rail 

line, which was completed at a cost of $1.5 billion, was commissioned with pomp and fanfare 

by the Buhari administration in June 2021.34 Some other projects that have been completed 

in Nigeria as part of the BRI include new international terminals at the Murtala Mohammed 

International Airport in Lagos, Abuja, Port Harcourt, and Kano. The completion of these 

projects is believed to have elicited wide media coverage in the Nigerian media resulting in 

positive perception of Chinese media organizations among Nigerian journalists. The 

implication is that China’s funding of infrastructural projects, media training for African 

journalists and workshops as part of the BRNN, and donation of broadcasting equipment 

through the platform of the Belt and Road Initiative have the potential to influence audience 

perception of Chinese media in Africa. While it may take long for West African journalists 

and policymakers to begin to incorporate Chinese media sources in their work, it is 

anticipated that this may change in the long run, especially if China continues to pour massive 

funding into media projects on the BRI. However, the shape of the journalistic model that 

may emerge in parts of Africa, especially in loosely-held constitutional democracies, is a 

                                                 
An Audience Analysis in Kenya and South Africa;” and Guyo and Yu, “How Is the Performance of Chinese 
News Media in Kenya? An Analysis of Perceived Audience Reception and Motivation.” 
33 Dennis Quin, “Nigerians Living Near a Major Belt and Road Project Grew More Positive Toward China After 
It Was Completed,” Pew Research Center, April 23, 2020, http://www.pewresearch.org/fact-
tank/2020/04/23/nigerians-living-near-a-major-belt-and-road-project-grew-more-positive-toward-china-after-
it-was-completed/.  
34  Femi Adesina, “Buhari inaugurates Lagos-Ibadan rail project, takes ride,” Premium Times, June 10, 2021,    
https://www.premiumtimesng.com/news/more-news/466908-buhari-inaugurates-lagos-ibadan-rail-project-
takes-ride.html. 



combination of Western and Chinese models. This is likely to happen earlier in Nigeria than 

in Ghana, where tensions over illegal mining of gold remain between Ghanaian and Chinese 

nationals. 

 
 
 

 


